رسوب قطعات

مرتضی بیگلو در پاسخ به این سوال که آیا در داخل کشور قادر به تولید قطعه خودرو هستیم یا خیر، اظهار کرد: «در حال حاضر در زنجیره تامین خودرو تنها ۲۰ درصد واردات ارزشی داریم که شامل مواد اولیه است.»
وی ادامه داد: «این مواد در گمرک مانده است و بدلیل نا به سامانی قانون گذاری و بخش نامه هایی که ساعت به ساعت صادر می شود، هیچ ساز و کاری برای ترخیص این محصولات وجود ندارد.»
بیگلو خاطرنشان کرد: «در بازار مواد داخلی نیز با همین معضل رو به رو هستیم و هم اینک فولاد یکی از معضلات قطعه سازان است.»
دبیر انجمن سازندگان قطعات با اشاره به اینکه ساز و کار خرید از سایت “بهین یاب” نیز در دسترس نیست، افزود: «زمانی فولاد مبارکه، فولاد را ریالی به ما می فروخت؛ چندی پیش اعلام شد این محصول باید در بورس کالا ارائه شود و مجدد ساز و کار را تغییر دادند.»
بیگلو در مصاحبه با رادیو گفت وگو اضافه کرد: «فضای اقتصاد کلان بگونه ایست که ما را به سمت تولید سوق نمی دهد و این در حالی است که خودروساز در قیمت تمام شده خودرو ۳۴ درصد هزینه دولتی مانند مالیات، عوارض، گمرک و بیمه را می پردازد.»
وی ادامه داد: «خودروهای فروخته شده به مردم که پول آن تحویل داده شده باید به مردم واگذار و بعد مجدد درباره هزینه خودرو صحبت شود.»
بیگلو خاطرنشان کرد: «قطعه سازان طی ۴ ماه درگیر خروج قطعه از گمرک هستند. تاریخ بسیاری از این اجناس منقضی شده است که پس از خروج نیز امکان استفاده شدن ندارد.»
دبیر انجمن سازندگان قطعات گفت: «گمرک اعلام کرده بسیاری از این اجناس متروکه شده است؛ راه حل این معضلات ساده است ولی اجرایی نمی شود.»
همچنین در این برنامه رادیویی عادل پیرمحمدی، مدیرعامل سابق شرکت ساپکو اظهار کرد: «مواد مورد نیاز صنعت خودروسازی بر عهده صنعت خودرو نیست؛ به عنوان مثال تولید یکسری پلی آمیدها وظیفه پتروشیمی هاست که در داخل نیز تولید نشده است.»
وی با بیان این مطلب افزود: «در سال ۹۱ تحریم ها شدت بیشتری داشت؛ بنابراین یکسری قطعات و مواد اولیه بصورت خودکفا تا حدامکان تعریف شد و تا حدودی از کمک های داخلی نیز استفاده کردیم.»
پیرمحمدی اضافه کرد: «قطعات منفصله خودرو مثل انژکتور نیز در داخل تولید نمی شود؛ چراکه جز قطعات های-تک بوده و نیازمند سرمایه گذاری برای آن، بالاست.»
کارشناس ارشد صنعت خودرو با بیان این مطلب از معضل خودروسازان در این رابطه سخن گفت و افزود: «بخش خصوصی باید وارد حیطه ساخت و تولید شود؛ ولی آیا حمایت از بخش خصوصی صورت می گیرد؟!»
منبع : رادیو گفت و گو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *